Monday 21 January 2013

Lembu Fidlot


ALA Agro Park sedang membina kandang untuk menternak lembu secara fidlot. Fidlot ialah mentemak lembu pedaging secara sentiasa berkurung dengan memberi makanan yang bermutu serta air secukupnya untuk membesar dan menggemukkan lembu dalam masa yang singkat.







Mentemak lembu secara fidlot boleh dipertimbangkan sekiranya sudah dikenalpasti dan ditentukan sumber makanan lembu yang bermutu dengan harga yang berpatutan, bekalan lembu pengganti (feeder) yang sesuai dan tempat untuk pasaran. la fidak memerlukan kawasan tanah yang luas. Sumber makanan lembu di ALA Agro Park ialah rumput Napier, rumput minyak dan bahan daripada pokok jagung.

Menternak lembu fidlot perlu ada sistem:
  1. Sekali masuk sekali keluar - memelihara sekumpulan lembu sahaja sehingga tamat penggemukan. Selepas dijual habis barulah dimasukkan kumpulan baru. Anak lembu jantan yang muda beratnya kira-kira 150 -200 kg digemukkan di dalam kandang. Dalam masa tidak lebih 6 bulan, lembu itu akan mencapai berat antara 330 - 350 kg. dan boleh dijual untuk disembelih.
  2. Masuk keluar berterusan - memelihara beberapa kumpulan lembu secara berperingkat-peringkat berterusan mengikut tempoh tertentu, misalnya tiap-tiap bulan. Jumlah temakan akan tetap apabila semua peringkat kumpulan telah dipenuhi.

Bekalan lembu tempatan yang sesuai untuk diternak secara fidlot adalah terhad. Satu cara untuk mendapatkan bekalan satu kumpulan lembu pengganti yang sama besar ialah melalui import. Kandang dan kemudahan yang kukuh serta pemberian makanan dan air yang cukup adalah faktor utama kejayaan.

Sumber rujukan: http://www.dvs.gov.my/web/guest/fidlot



1 comment:

  1. lembu fidlot?
    saya baru tahu jenis ini, nampaknya kualitas unggul?
    lembunya gemuk gemuk disana
    thx

    ReplyDelete